1. Info Limmel aan de Maas

De herinrichting van het Trega-Zinkwit terrein

Naam van het gebied

Het plangebied dat we nu Limmel aan de Maas noemen, bestaat uit twee delen. Het voormalige Trega-terrein en het voormalige Zinkwitterrein. Dit zijn oude fabrieksterreinen die in oorsprong rond 1900 zijn ontstaan. Ook was de Sphinxfabriek hier nog gevestigd.

De uitbreidingswensen van Limmel

Limmel wil al decennialang uitbreiden. En omdat Limmel is ingeperkt door spoor, industrieterrein Beatrixhaven en Noorderbrug is de enige mogelijkheid richting de Maas op de oude industriegronden. Rond 2012 is er al eens een plan geweest voor woningbouw in combinatie met een jachthaven en een klusboulevard. Op het laatste moment besloot de gemeenteraad deze klusboulevard aan de overzijde van de Maas aan te leggen en wel op het Belvedère-terrein.

Gebiedsontwikkeling

In 2018 begint de gemeente met de contouren van de nieuwe Omgevingsvisie. BuurtNetWerk Limmel brengt de lang gekoesterde wens van enerzijds uitbreiding en anderzijds een betere verbinding met de stad en afwaardering van de druk bereden Willem Alexanderweg in. Wethouder Krabbendam wil hier echter niets van weten en tekent een groot PR-terrein voor wel 1000 auto’s in op de gebiedskaarten. Ook moet er voor de grote Carwash op Belvedère een nieuwe locatie gevonden worden, waarbij de gemeente Limmel op het oog heeft. BuurtNetWerk Limmel voert actie en krijgt uiteindelijk in februari 2020 steun uit de gemeenteraad om een gebiedsvisie op te laten stellen voor het gebied.

Gebiedsvisie Ziegler

De door de gemeente ingehuurde stedenbouwkundige Franz Ziegler krijgt de opdracht samen met projectleider Camiel Kruchten. Aanvankelijk krijgt Ziegler weinig speelruimte van de gemeente, omdat er nu eenmaal in Zuid- Limburg een beperkte woningbouwopgave is. Nadat Sjoertje Vos, lid van het BuurtNetWerk, een plan ontwerpt voor het gebied en dat naar de media en de raad stuurt, krijgt Limmel bijval van Franz Ziegler. Hij vindt het “een feel-good plan” waarop moet worden voortgeborduurd. De raad raakt enthousiast en ook woonwethouder Vivianne Heijnen.

Inmiddels heeft het gebied een nieuwe eigenaar. Dat wil zeggen dat het Maastrichtse Naga Solar (een zonnepanelenbedrijf) een optie heeft op het gebied. Het Trega-terrein is na het faillissement van Trega in handen van de Deutsche Bank. Het Zinkwitterrein is dan al decennia in handen van saneerder Mourik.  In 2021 wordt er gestaag gewerkt aan een stedenbouwkundige visie waarin er eerst 300 en later circa 600 woningen zijn voorzien op Limmel aan de Maas. Het plan werd nog voor het zomerreces besproken in het college om na de zomer voor besluitvorming voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.

Kink in de kabel

Chris Meys, voorzitter van het BuurtNetWerk wordt gebeld door projectleider Kruchten op de dag voor het zomerreces van college en raad. De mededeling roept veel vragen op, want er is een totaal ander plan ingediend als waar maandenlang met alle partijen aan gewerkt is. Er is namelijk een plan ingediend door Maaszicht b.v. voor de bouw van een megaloods van 170 meter bij 60 meter. Het plan is helemaal uitgewerkt en met 65 bijlagen ingediend voor een omgevingsvergunning. Limmel schrikt en de gemeente ook, want we gingen toch voor de bouw van een woonwijk?

Handel, van A naar C via B

Het gebied bleek niet in eigendom maar in optie bij Naga Solar. Vervolgens kregen zij het eigendom niet financieel rond en vroegen saneerder Heezen uit Brabant om mee te doen in het project. De aandelen binnen de BV Maaszicht gingen binnen drie dagen van partij a. Deutsche Bank via partij b. Heezen BV naar partij c. Leeyen Vastgoed. Leeyen Vastgoed wordt gerund door twee broers die beiden multimiljonair zijn.

Omdat die laatste partij veel ervaring heeft met loodsenbouw maar niet met woningbouw en op dat moment de woningnood nog niet had toegeslagen wilde Leeyen de loods bouwen. Hij maakte gebruik van het geldende bestemmingsplan dat industrieterrein was.

Buurt in actie!

Wat een rustige zomer had moeten worden, werd een drukke periode voor het BuurtNetWerk dat gelukkig hulp kreeg van de oud-directeur stadsontwikkeling van Maastricht Huub Smeets. Er werden gesprekken gevoerd met o.a. Leeyen, raadsleden, wethouders, Mourik. Er werden juridische stappen uitgezocht en uiteindelijk werd op 28 augustus een grote demonstratie gehouden tegen de megaloods van Leeyen. Heel Limmel liep uit die zaterdag en werd breed gesteund door vele stadsgenoten. De demonstratie werd live op de lokale zenders uitgezonden. De gemeenteraad, normaliter zeer verdeeld in Maastricht, toonde lef en besloot om een zogenaamd voorbereidingsbesluit op het plangebied te leggen. Daardoor konden er geen nieuwe ongewenste plannen ingediend worden voor het gebied. Ondertussen liep de vergunningsprocedure voor de loods en werden met Leeyen gesprekken gevoerd. De buurt voerde ook bij de raad nogmaals op ludieke wijze actie aan de hand van een door Remco Mettrop gemaakte tekst op een bestaand rock en roll-nummer.

De jaren 2022-24, stilstand, vooruit en achteruit

In de jaren na de demonstratie gingen de partijen weer om tafel over het woonplan. Franz Ziegler maakte een aangepaste gebiedsvisie met daarin ruimte voor circa 900 woningen, een kleine afronding van het bedrijventerrein aan de Balijeweg, en een nieuwe robuuste verkeersstructuur waardoor de druk bereden Willem Alexanderweg tot het verleden zou gaan behoren. Leeyen gaf echter aan dat de loods meer zou opbrengen in kortere tijd dan het woonplan. Zelfs de door Hugo de Jonge verleende subsidie voor aanpassing van het wegennet en de saneringskosten overtuigde hem niet.

De gemeente gaf daarop vastgoedbureau CBRE de opdracht om beide scenario’s door te rekenen. Uiteindelijk gaf een woonplan met rond de 1000 woningen een vergelijkbare financiële uitkomst voor Leeyen. Tot een besluit om de plannen door te zetten leidde een en ander niet.

2024

In een koude januaristorm werd BuurtNetWerk Limmel gesommeerd naar het stadhuis te komen. Wethouder Bastiaens had goed nieuws te vertellen. Hij gaf aan dat het college in was gegaan op het aanbod van Leeyen om de grond aan te kopen. Leeyen was bij de persconferentie en gaf aan dat hij in het belang van de woningbouw de grond aan had geboden aan de gemeente. Dit goede nieuws werd gevierd door de buurt!

In 2024 werd de gebiedsvisie geactualiseerd, financieel doorgerekend en ook doorontwikkeld voor wat betreft de eerste fase. Dat is het gedeelte tussen Noorderbrug en de verlengde Dolmansstraat.

2025

In 2025 zal er schone grond worden aangevoerd van andere projecten. Het terrein moet vanwege veiligheidseisen op het vlak van hoogwater met één meter worden verhoogd. Ook zal dit jaar de aanbesteding opgestart worden. De gemeente bouwt namelijk zelf geen woningen. Dat zal een commerciële partij doen al dan niet in samenwerking met een woningcorporatie.

Volg deze site voor actuele informatie. De informatie zal aangevuld worden zodra er meer te melden is.

Presentatie - Stedenbouwkundige uitbreiding Limmel aan de Maas

Bekijk hieronder het concept-stedenbouwkundig plan voor de ontwikkeling van woningbouw in Limmel aan de Maas.

Presentatie - Voortgang Trega Zinkwit

Ontdek de laatste ontwikkelingen en plannen voor de herinrichting van het Trega Zinkwit terrein. De is van 21 september 2024 en gemaakt door Camiel Kruchten

Extra Buurtpraot - Trega Zinkwit

Het was een onplezierige gebeurtenis voor de buurt Limmel. Het Buurtnetwerk Limmel werd destijds onaangenaam verrast door de indiening van een plan door het bedrijf Leeyen voor de ontwikkeling van een enorm logistiek knooppunt (Cityhub) op het Trega-terrein.

Echter, dankzij het verzet van het buurtnetwerk en de bewoners van Limmel, is voorkomen dat dit logistiek knooppunt er daadwerkelijk kwam. In plaats daarvan zullen er nu woningen en extra voorzieningen worden gerealiseerd op het terrein.

Voor meer details over deze ontwikkeling verwijzen wij u naar de extra editie van de Buurtpraot.

Gebiedsvisie Trega Zinkwit

Opgesteld door de gemeente – 16 juni 2022

Het dorp Limmel is in het industriële tijdperk ingesloten geraakt door grote fabriekscomplexen. De ruimtelijke verbinding tussen Limmel en de stad is altijd zwak en kwetsbaar geweest. De aanleg van het Noorderbrugtrace en de Willem Alexanderweg hebben het isolement van Limmel verder versterkt.

Na de sloop van de Trega- en Zinkwitfabrieken lag er lange tijd een leeg en afgesloten terrein.

Raad Informatie Brief (RIB) - Aankoop Trega Zinkwit terrein

Met deze raadsinformatiebrief wil het college de gemeenteraad informeren over de recente ontwikkelingen met betrekking tot het Tregaterrein.

Deel deze pagina