Limmel is een Graanvrouwe rijker.
themuut | 16 december 2010
Bewoners van Limmel kozen gisterenavond,15 december, overduidelijk voor “De Graanvrouwe van Limmel” van kunstenaars Frits van Roon en Marianne van der Bolt. Begin volgend jaar komt het bronzen beeld op de hoek Balijeweg/Willem Alexanderweg in Limmel te staan.
53 Bewoners van Limmel brachten hun stem uit. 43 Stemmen gingen naar “De Graanvrouwe van Limmel”. Verder waren ook de kunstwerken van Tanja Ritterbex en Bernadette Huijbers genomineerd.
Symbolische betekenis
“De Graanvrouwe van Limmel” is een levensgroot bronzen beeld bestaand uit een grote basisvorm, die op een uitsnede van een graanveld lijkt. Uit het graanveld rijst een lopende mythologische vrouwenfiguur omhoog. Elementen uit de geschiedenis van Limmel worden op symbolische wijze weergegeven.
– impressies van de oorspronkelijke samenleving
– de adel met hun kastelen en villa’s door de eeuwen heen
– het Limburgse dorpsleven waarin de kerk een grote rol vervulde
– de industriële ontwikkeling die het aangezicht van Limmel sterk veranderd heeft.
Het beeld is opengewerkt zodat het licht, dat aan de binnenkant is aangebracht, in het donker naar buiten kan stralen door alle openingen. Frits van Roon: “Het licht is een verwijzing naar het levenslicht dat van generatie op generatie is doorgegeven in Limmel. Zonder licht kan niets groeien.”
Origineel
De drie genomineerde kunstenaars gaven gisterenavond tekst en uitleg over hun kunstwerk aan de geïnteresseerde bewoners van Limmel. Door middel van een stembiljet konden de bewoners aangeven welk kunstwerk op de hoek Balijeweg/Alexanderweg moet komen. “Het betrekken van bewoners bij het kiezen van kunst op deze manier is in onze gemeente origineel.” Aldus wethouder Albert Nuss. “Inwoners kregen de kans om zelf te bepalen welk kunstwerk er in Limmel komt. Ook de genomineerde kunstenaars komen uit Maastricht Noordoost.”
Kunst in de Wijk
Kunst houdt de wijk leefbaar, zeker in wijken waar sloopplannen zijn zoals in Maastricht Noordoost. Het behouden van de leefbaarheid is dan ook de belangrijkste reden waarom Woonpunt, Servatius en de Gemeente Maastricht het project Kunst in de Wijk hebben opgezet.
Hieronder alvast een schets van de Graanvrouwe, het winnende ontwerp.
Onderstaande foto’s zijn van de hand van fotograaf Philip Driessen:
1. Marianne van der Bolt geeft uitleg over de Graanvrouwe, het “winnende” kunstwerk van haar en Frits van Loon.
2. Benadette Huijbers licht haar werk toe met keramische inslag.
3. Tanja Ritterbex geeft aan waarom zij koos voor een kleurrijk kasteel met gele rook.
Verlichte Graanvrouwe vertelt historie Limmel
Naar aanleiding van het artikel ’Verlichte Graanvrouwe vertelt historie Limmel’ in weekblad ’Weekend Gezet’ donderdag 5 april 2012 (zie:hier) het volgende.
Persoonlijk heb ik absoluut geen kritiek op het kunstwerk op zich, ergo zelfs hulde aan de gedachtegang en aan het ontwerp van de makers/ontwerpers.
Echter n.a.v. de tekst van Jean Brandts heb ik een opmerking en een vraag, t.w.:
– De nog altijd hoog in Limmel in het vaandel staande Hein Lochtman was, van september 1940 tot aan zijn overlijden op 27 februari 1945 te Bergen-Belsen, Kapelaan te Limmel.
Kapelaan Hein Lochtman heeft, jammer genoeg, nooit het Pastoorschap mogen bereiken.
– De oude naam ’Limare’ van Limmel ben ik nog nooit ergens tegen gekomen, wel o.a. de oude benaming ’Limale’. Daarom ben ik zeer benieuwd naar de bron waarin de naam ’Limare’ vermeld staat c.q. in welk historisch tijdschrift deze naam wordt genoemd.
Wanneer men een kunstwerk- of wat dan ook maakt, dat naar wij hopen tot in lengte der dagen te bewonderen kan/mag zijn, dan mogen er geen historische onjuistheden op te zien/lezen staan.
Mocht de tekst van Jean Brandts juist zijn en staan de voornoemde omissies dus op het kunstwerk, dan is het misschien nog mogelijk om e.e.a. nu nog aan te passen.
Mochten de omissies onverhoopt niet meer aan te passen zijn, dan is dat een gemiste kans en is het kunstwerk voor mij persoonlijk van nul en generlei waarde.
Voor meer informatie zie: hier
Vriendelijke groeten,
Wigo
Reactie Kunstenaars:
Geachte Wigo,
Naar aanleiding van uw mail wil ik u het volgende vertellen.
De tekst in de Weekend Gezet is geschreven door de heer Jean Brandts, die dus ook verantwoordelijk is voor de inhoud van het artikel. Hij heeft zijn verhaal geschreven nadat hij ons opgezocht heeft in de gieterij waar we met het beeld bezig waren.
De twee opmerkingen die u plaatst zijn volkomen terecht: Kapelaan Lochtman is nooit pastoor geweest in Limmel, en de oude benaming is inderdaad Limale en niet Limare.
– Op het beeld staan de namen van een aantal mensen uit die een rol gespeeld hebben in het verleden van Limmel. Dat dhr Brandts denkt dat Hein Lochtman pastoor was, is geen informatie die op het beeld staat. Waarschijnlijk heeft hij deze functie verwisseld met pastoor Mulkens, die wel pastoor is geweest en ook als zodanig op het beeld vermeld staat.
– De naam Limale staat gewoon goed op het beeld vermeld.
Het zou getuigen van weinig professionaliteit als we dit soort fouten op het beeld gezet zou hebben.
Ik hoop dat ik u met deze informatie heb kunnen geruststellen en dat de Graanvrouwe ook voor u straks een waardevolle aanwinst zal zijn in Limmel.
Vriendelijke groeten,
Marianne van der Bolt
Frits van Roon